2014. július 31., csütörtök

Gitársáv duplázása Audacity-ben

Néhány napja, amikor háttérzaj-mentes környezetben, fülhallgatóval hallgattam pár Nightwish nótát, felfigyeltem valamire: mintha a ritmusgitárból kettő lenne, az egyik bal oldalon, a másik jobb oldalon szól. Ugyanakkor annyira pontosan megegyeznek... nem hiszem, hogy 2x játszotta volna fel Emppu ilyen tökéletes pontossággal (noha kiváló gitáros!). Viszont, ha egyetlen sávról van szó, valamiben különböznek, hiszen két oldalon hallom és nem középen. Nem tudtam rájönni, mi a különbség. :-)

Tegnap, amikor újra elővettem a hó elején szinte befejezett cover-emet (hamarosan publikálom:)), hogy elvégezzem rajta az utolsó simításokat, gondoltam, utánajárok a fent említett dolognak.

Elsőként kipróbáltam, hogy egy megkettőzött sáv egyik példányán levágom a basszust, a másikon pedig levágom a magas hangokat EQ-val, majd beállítom a balanszot, hogy két oldalon szóljanak. Ez csak részleges megoldást hozott, nyomokban külön szóltak, bizonyos részeken viszont együtt, de furán.

Itt nekiálltam guglizni. A kulcsszó a "doubling" (track doubling), vagyis megkettőzés. Nagyon hamar használható leíráshoz jutottam: egy about.com-os cikk a dolog kulcsának a minimális időbeli eltolást említette.

Ez viszont még mindig csak részleges megoldásnak bizonyult. Tovább kerestem, és végül az Audacity fórumán kötöttem ki, ahol azt írták, hogy 2 dolgot kell csinálni: egyrészt a hangmagasságot állítani -1%-al, vagy 0.05 félhanggal, másrészt pedig a minimális eltolást kell alkalmazni.

A hozzászólások között azonban volt egy hivatkozás egy másik topikra, ahol találtam egy Pseudo Stereo nevű plugint Audacity-hez, amivel gyakorlatilag 1 kattintásból meg lehet csinálni a doubling-ot.

Kipróbáltam: szépen kihallható az éles változás, valóban mintha sztereó lenne, nagyon jól hangzik, viszont nem különíti el annyira a két sávot, hogy teljes mértékben bal/jobb oldalon szóljanak, még mindig középen hallatszik a hang, igaz már egy fokkal "szélesebben", mint a monó sávban.

Ma kipróbáltam, hogy alkalmazom a korábban olvasott dolgokat, méghozzá a Pseudo Stereo kimenetén:
  1. Szétvágtam két monó sávra
  2. Csontra tekertem a balanszot mindkettőn, egyiket balra, másikat jobbra
  3. A bal oldalin alkalmaztam egy hangmagasság változtatást -0.05 félhanggal
  4. A jobb oldalit pedig eltoltam "jobbra" 0.01 másodperccel.

Az eredmény elérte a várt hatást! :) Nem mondom, hogy tökéletes, de 99%-os, nekem ez megfelel. Ki lehet próbálni a Pseudo Stereo nélkül is, úgy is jó lehet a dolog. A Pseudo Stereo egy kis visszhangszerű hatást visz bele egyébként.

A Pseudo Stereo-t önmagában is érdemes alkalmazni, azokon a sávokon, amiket az ember középre tervez, színt ad a hangoknak.

Gitár felvételeim "könyvében" új fejezet nyílik. :-)

Nincsenek megjegyzések: