2014. október 30., csütörtök

HVG - Big Data a marketingben konferencia


Tegnap volt szerencsém részt venni a HVG rendezvényén, a "Big Data a marketingben" című konferencián. Noha nem vagyok marketinges, hanem - crawler programok fejlesztése révén - inkább adatgyűjtő, a konferencia hasznos és érdekes volt számomra is. :) A sok előadáson és az azt követő kerekasztal beszélgetésen elhangzott rengeteg gondolatot megpróbáltam összefoglalni, ezt osztom meg most itt.

Az előadások a big data marketingbeli hasznosítására fókuszáltak, de így érintettük a feldolgozási módszereket is. Magát a big datát sokféleképp értelmezik: flancos szó, lehetőség, fejlődés, rombolás. Az adat az anyag, az adat megértéséből előállított információ pedig az anyagban rejlő lehetőség, amit nagyon jól fel lehet használni a marketingben. A big datával való foglalkozás elkezdésekor már jogi tanácsadást érdemes kérni. A big data-hoz jól értő emberek szakmája a "data scientist", ami üzleti gondolkodást, adatelemző készséget és programozási tudást foglal magában - ilyen ember gyakorlatilag nincs. Érdemes tehát különválasztani: adatgyűjtő és adatelemző emberekre. Érdemes minél több ilyen embert bevonzani, és minél több céget akik big dataval foglalkoznak, pl. adatcsere szempontjából. Minél több adat, minél sokrétűbb adat, minél frissebb adat előny. Minden adatot hasznosítani kell a jó eredmény érdekében.

Marketingben a cél az ember, a minél személyesebb kapcsolat kialakítása, így a lojalitás megteremtése, fenntartása. A kéretlen leveleket, irreleváns tartalmakat fel kell számolni, a személyes érdeklődési körnek megfelelő tartalmat kell kitenni a webre, üzenetekbe. Így annak reklámozunk, akit érdekel, a kevesebb több. Ehhez kell az adatgyűjtés és elemzés, szegmentálás, profilozás. Adatforrás lehet a Facebook kedvelések, vagy hogy mire kattint a hírlevélben, vagy akár a pozíció.

Big data-s módszereket használhatunk a vélemények begyűjtésére is, ezáltal képet kaphatunk a saját vagy akár konkurens szolgáltatásról alkotott fogyasztói képről, és ez alapján kitalálhatjuk, mit kell változtatnunk.

Nincsenek megjegyzések: